آیین گرامیداشت روز بهورز در شوش برگزار شد
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 819
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 93
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 369
:: بازدید ماه : 8058
:: بازدید سال : 20747
:: بازدید کلی : 297885
نویسنده : عباس کرم الهی
پنج شنبه 7 شهريور 1398

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 10:15 صبح روز سه شنبه 5 شهریورماه 1398 به همت مرکز بهداشت شهرستان شوش ، آیین گرامیداشت روز بهورز و تکریم از بازنشستگاه شبکه ی بهداشت و درمان در سالن پژوهشکده ی شهدای هسته ای برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ علی اصغر حسینی نیک سرپرست شبکه ی بهداشت و درمان شهرستان شوش  ضمن تبریک به بهورزان و بازنشستگان بهورز و خیر مقدم به  دکتر عبدالناصر میرشکاک معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی دزفول و حاضرین در این مراسم ، عنوان نمود : روز بهورز اختصاص به یک روز خاص ندارد که بخواهیم یک جشن یک روزه بگیریم و با دادن لوح تقدیر و هدایایی کار را تا سال بعدی تمام شده بدانیم ؛ خیر بلکه بهورز بیانگر یک مجموعه خدماتی است که الان در شهرستان شوش ارائه می شود و باعث سلامتی نسل های موجود در جامعه شده است و از دهه ی 60 که بهورز کار خود را شروع کرده است تا کنون دو نسل را با سلامتی پشت سر گذاشته ایم و بخش عمده ای از این خدمات مرهون زحمات بهورزان است که در سطح روستاها انجام می دهید .

وی افزود : اگر ما سال های گذشته را بررسی کنیم تعداد بچه هایی که به علت بیماری های عفونی و غیر غفونی فوت می کردند ؛ همیشه به خاطر یک سری مسائل پیش و پا افتاده ی بهداشتی و درمانی ؛ باید چند بچه قبلا از دست می رفت و یا مادران بارداری که به دلایل مختلفی جان خود را از دست می دادند و صدمات جبران ناپذیری به وجود می آمد .

مهندس حسینی نیک خاطر نشان نمود : اگر شما یک نظر اجمالی به قبرستان های قدیمی  داشته باشید ، بخش کوچکی از این قبرستان مخصوص بچه هایی بود که از دار دنیا می رفتند و خوشبختانه سال هاست که به همت شما بهورزان دیگر از این گونه مرگ و میرها نداریم .و فقط ذلت باریتعالی است که می تواند اجر زحمات شما بهورزان را بدهد .

وی در ادامه یادآور شد : در سال جاری دو اتفاق افتاد ، یکی از این اتفاقات حادثه ی ناخوشایند سیل بود که بهورزان ما در این سیل سنگ تمام گذاشتند ، برخی از شما حتی حاضر شدید که از جان هم مایه بگذارید تا آسیبی به مردم وارد نشود .این از خود گذشتگی با هیچ چیزی قابل توصیف نیست .

وی افزود : پس از آن طرح فشار خون توسط بهرورزان در روستاها به مرحله ی اجرا درآمد و اجرای این طرح توسط شما عزیزان یکی از موفق ترین طرح هایی بوده است که اجرا گردید .

در ادامه دکتر عبدالناصر میرشکاک میرشکاک معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی دزفول با طرح سئوالی که فکر مهم تر است یا عمل گفت :در جاهایی به عمل نیاز مبرم داریم و در جاهایی دیگر به فکر و اندیشه ؛ وقتی به عمل نیاز باشد  جسم کارآمد است  و وقتی به تفکر و ایده نیاز می باشد عمل جایگاهی ندارد ، اما در مجموع انسان آنها را باید به چهار دسته تقسیم نمود « دسته ای اصلا برای عمل ساخته نشده اند ـ برخی فقط اهل عمل هستند اما چون تفکر و ایده و برنامه ای ندارند تن به کار نمی دهند ـ عده ای ایده دارند و خوب برنامه ریزی می کنند اما قادر به انجام ایده ی خود نیستند و عده ای هم ایده دارند و با برنامه جلو می روند و مرد عمل هم هستند » و دسته ی چهارم همان شهدا هستند که با برنامه به جبهه رفتند و برای رسیدن به هدف چنان کار کردند که به آرزوی خود یعنی شهادت رسیدند .

وی افزود : شهدا خیلی سختی ها را متحمل شدند و با نثار خون خوئ باعث شدند که ما به اینجا برسیم ، سختی هایی که ما قدرآن را ندانستیم ؛ یادمان نرفته اگر  برخی از شهدا بی سر برگشتند  یا برخی  با دستهای  بسته  زیر خاک رفتند ، بعضی در دوران اسارات شکنجه ها را تحمل کردند و به شهادت رسیدند  ؛ عده ای هم همانند  شیمیایی ها و جانبازان  سال هاست درد را تحمل می کنند ولی هرگز دست از انقلاب ـ نظام ـ و ولایت برنداشتند و عقب نشینی نکردند ، حالا وقتی ما تصادفی می کنیم و پایمان می شکتند و یا در مسابقه ی فوتبال دستمان مو بر می دارد ، چقدر تحمل درد برای ما سخت می شود و برای یک زخم  چندماه مرخصی استعلاجی استفاده می کنیم ولی شهدا کاری که کردند  برای ما آموزه ای از  فکر و عمل بود ولی ما از این آموزه به خوبی استفاده نمی کنیم .

دکتر میرشکاک در ادامه به نیاز جامعه به جوانان پرداخت و گفت : بر حسب نیاز زمانی هر وقت  بحث کشاورزی باشد جوانان ما بیل دست می گیرند  و کشاورزی می کنند ، وقتی که جنگ باشد تفنگ دست می گیرند و به جبهه می روند ، اما وقتی که قرار باشد مشکلی را بین دو ایل حل و فصل کنند باید کار را به بزرگترها محول کنند تا بر اساس استفاده از ایده و تفکر بزرگان این گونه مشکلات مرتفع شوند .در مجموع آن کس که برنامه و نقشه را طراحی می کند مدیر یک مجموعه است و آن کس که آن طرح را به مرحله ی اجرا بگذارد زیر مجموعه می باش ، این همه مقدمه گفتم تا به این نکته بپردازم ؛ مدیر شبکه ی بهداشت و درمان یا رئیس مرکز بهداشت شهرستان شوش ایده ی خود را به صورت دستورالعمل صادر می کنند   و زیر مجموعه از جمله بهورزان باید آن دستور العمل را اجرا کنند ؛ حال بگوییدکدامیک مقدم تر است ؟ ظاهرا هیچکدام  بر دیگری مقدم نیست ؛ اگر قرار باشد چیزی در دستگاهی تغییر کند ابتدا باید  نگاه و فمر آن مدیر  تغییر یابد  ؛ تا تفکر و ایده ی جدید  نباشد تا زیر مجموعه آن را  اجرا کند در جا زدن است ، لذا  اگر کسی از صفر تا 100 یک پروژه را قدم به قدم  پیشرفته برده  باشد زیر مجموعه بدون درد سر می تواند آن ایده را که اجرا شده است عملیاتی کند ، آن وقت می دانین  روز بهورز چه روزی است و چه کارهایی در این روز لازم است انجام شود یا« روز ماما ، روز داروساز ، روز پرستار و....»چکار باید کرد اما  اگر روی یک کار آماده بیاییم بی شک لازم است ایده ای جدید طراحی شو د .

سپس مهندس غلامرضا میرزایی  رئیس مرکز بهداشت شهرستان شوش در سخنانی کوتاه ضمن تبریک این روز به بهورزان گفت : شما بهورزان سال هاست که در روستاها متحمل زحمات زیادی می شوید و اکنون در آستانه ی بازنشستگی هستید ؛ عزیزانی که شاخصه های سلامت به دست شما در روستا ها اجرا شده است ؛ در بین ما خانواده های «زنده یاد سید مطیر نوری و عبدالمحمد گلال زاده » حضور دارند عزیزانی که سال ها زحمت کشیدند و امسال از بین ما به دیار ابدی ملحق شدند که جا دارد برای شادی روح آنها فاتحه ای قرائت کنیم .

وی در مورد روز بهورز  اظهار داشت : روز سه شنبه 12 شهریور  به عنوان روز بهورز نام گذاری شده اما چون این دوز در دهه ی محرم قرار دارد لذا  امروز دور هم جمع شده ایم تا هم از بهورزان تجلیل نماییم و هم به مناسبت تکریم از بازنشستگان  از بهورزانی که در آستانه ی بازنشستگی هستند نیز تجلیل به عمل آوریم .

میرزایی در اداره ضمن تعریف بهورز یادآور شد : بهورز ارائه دهنده ی خدمات مراقبتی اولیه بهداشتی، درمانی در محیط روستاها است که در خانه بهداشت فعالیت می کند و حوزه فعالیت وی فقط در خانه بهداشت تعریف نشده بلکه « ده گردشی» برای سرکشی و اطمینان از سلامت روستاییان و رفتن به روستاهای اقماری از حوزه های فعالیت این پیام آور سلامت است. ارائه ی «خدمات سلامت به زنان باردار، سرشماری سالانه و ثبت اطلاعات، آموزش بهداشت عمومی، تشکیل گروه های داوطلب و شوراهای محلی بهداشت، مراقبت از کودکان 8-0 سال، تنظیم خانواده، آموزش و مراقبتهای تغذیه ای، مراقبت از دانش آموزان و بهداشت مدارس، بهداشت دهان و دندان، ایمن سازی، نظارت بر موازین بهداشت حرفه ای، محیط عمومی روستا، بهسازی محیط، بهداشت محیط اماکن عمومی، بازدید منزل، تزریقات، پانسمان، فوریتها، بازتوانی و کمک به معلولان، همکاری با دانشجویان اعزامی» از جمله وظایف یک بهورز است.

 

پروانه پیکانی مدیر مرکز آموزش بهورزی که در آستانه ی بازنشستگی به سر می برد به نمایندگی از بهورزانی که در آستانه ی بازنشستگی هستند به روی صحنه رفت و از بهورزان جوان  و با انگیزه و اعضای ستادی مرکز بهداشت حلالیت طلبید و گفت : از یك سو، بهورزان مسئولیت كمك به رفع محرومیت مناطق محل خدمت را بر عهده دارند و از سویی، از نظر حرفه‌ای از بسیاری از امتیازها محروم‌اند و نیازمند توجه و ارتقای جایگاه شغلی با هدف بهبود كیفیت خدمت و ایجاد انگیزه هستند. اما بهورزان با تمام این مشکلات وظایف خود را  به حد مطلوب انجام داده اند و بی شک از این به بعد هم انجام خواهند داد .

از دیگر برنامه های این آیین می توان به « تشریح مشکلات بهورزان توسط سعید چنانی یکی از بهورزان با سابقه ی مرکز بهداشت شهرستان شوش و تجلیل از بهورزان و بازنشستگان بهورز» اشاره کرد .



:: بازدید از این مطلب : 1779
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرگزاری شوش نیوز و آدرس shoushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.